Opcje przeglądania

Kwas foliowy

Witaminy to związki organiczne, które są niezbędne do zachowania zdrowia oraz prawidłowego przebiegu procesów metabolicznych. Znanych jest 13 grup witamin, 9 z nich jest rozpuszczalnych w wodzie, 4 z nich są rozpuszczalne w tłuszczach. 

Prowadząc zdrową i bogatą dietę nie zawsze jesteśmy w stanie dostarczyć organizmowi witaminy, które są nam niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Przykładowo- jeżeli prowadzisz dietę wegańską i wegetariańską, warto zbadać poziom witaminy B12 w organizmie. Jest to witamina, którą pozyskujemy z produktów odzwięrzęcych, a efekty jej niedoboru mogą być mylone z anemią, brakiem żelaza i ogólnym osłabieniem. 

Witamina D to kolejny przykład związku organicznego, którego nie jesteśmy w stanie w pełni pozyskać z pożywienia i w naszym klimacie warto suplementować tą witaminę. 

Brak witamin powoduje w naszym organizmie choroby zwane awitaminozami. Niedobory witamin zwiększają ryzyko zapadnięcia na choroby cywilizacyjne.

Jest druga strona medalu- nadmierne spożycie lub przedawkowanie niektórych witamin także jest szkodliwe i prowadzi do hiperwitaminozy. Dlatego warto dla niektórych grup witamin wykonać odpowiednie badania krwi przed ich suplementacją- ma to zastosowanie przy witaminach rozpuszczalnych w tłuszczach- ADEK. Te witaminy magazynowane są w różnych narządach, przede wszystkim w wątrobie, dlatego istnieje ryzyko ich przedawkowania.

Witaminy rozpuszczalne w wodzie są praktycznie niemożliwe do przedawkowania- np. witaminy z grupy B, witamina C, ponieważ organizm nie magazynuje ich i wypłukuje ich nadmiar wraz z moczem. Te witaminy powinny być spożywane codziennie. 

Składniki mineralne dzieli się na dwie główne grupy: makroelementy i mikroelementy. 

Makroelementy to:

wapń, fosfor, magnez, potas, sód, chlor oraz siarka.

Wszystkie te makrolementy są niezbędnymi składnikami odżywczymi i musza być dostarczane do organizmu wraz z pożywieniem.

Mikroelementy to:

żelazo, cynk, miedź, mangan, fluor, jod, selen, chrom.

Składniki mineralne spełniają w organizmie wiele funkcji, są między innymi materiałem budulcowym kości, zębów, skóry, włosów, ale też wchodzą w skład tak ważnych dla funkcjonowania organizmu związków jak np. hemoglobina. Żródłem składników mineralnych są przede wszystkim produkty spożywcze, woda i sól oraz suplementy diety. Zarówno niedobór jak i nadmiar makro- i mikroelementów w diecie, może mieć poważne konsekwencje w postaci chorób cywilizacyjnych takich jak miażdżyca, cukrzyca, nowotwory, osteoporoza.

(Wpis powstał na podstawie ksiażki:"Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu" pod redakcją Jana Gawęckiego i Lecha Hryniewieckiego". Wydawnictow Naukowe PWN, 1998, 2000 r.)

 

Filtry
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl